STRONA GŁÓWNA          SCENARIUSZE ZAJĘĆ          GALERIE Z ZAJĘĆ          WIDEO Z ZAJĘĆ          POWRÓT DO STRONY PRZEDSZKOLA


PROJEKT „ZIEMIA I SZTUKA – AFRYKA DLA NAJMŁODSZYCH”

IV. LAS TROPIKALNY
Scenariusz 10
Temat dnia:
Ludy plemienne lasów równikowych


Cele ogólne:
 
- utrwalenie wiadomości związanych z budową lasu tropikalnego i żyjącymi  tam zwierzętami
 - zapoznanie ze sposobem życia ludzi zamieszkujących lasy równikowe Afryki
 - wzbogacenie słownika dzieci o nowe pojęcia i wyrazy
 - rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej

 

  Cele szczegółowe:
 
- wie, gdzie znajdują się lasy tropikalne w Afryce
 - posługuje się nazwami zwierząt żyjących w lasach tropikalnych (krokodyl, słoń, papuga, małpa, tygrys)
 - potrafi nazwać ludzi żyjących w lesie i określić ich charakterystyczny strój i cechy wyglądu
 - zna zwyczaje panujące wśród ludów plemiennych

 

  Środki dydaktyczne:
 - makieta lasu tropikalnego, zdjęcia zwierząt i ludów plemiennych, stroje plemienne, nożyczki, pojemniki po jogurtach, pudełka, ziarna fasoli, ryż lub kasza, klej, kolorowy papier, bibuła, płyta z muzyką afrykańską, farby do malowania ciała, spódnice i opaski wykonane z bibuły

 

  Przebieg zajęć:
 1. Podejście do makiety lasu tropikalnego oraz ilustracji zwierząt.
 2. Przypomnienie wiadomości o zwierzętach żyjących w lesie tropikalnym, jak się nazywają, opisanie cech charakterystycznych zwierząt.
 3. Nauczyciel zaczyna opowiadanie :

„Poznaliśmy jak wygląda las tropikalny oraz zwierzęta w nim żyjące, ale oprócz zwierząt żyją tam również ludzie. Spędzają w lesie bardzo dużo czasu i  nazywają się Pigmeje. Pigmeje dzielą się na różne plemiona w zależności, w której części lasu mieszkają są to: Baka, Aka, Mbuti, Twa. Wiedzą wszystko  o lesie, umieją rozpoznać ślady zwierząt, określić pszczele gniazda, gatunki roślin, jak zdobyć pokarm. Wiedzą również jak zrobić truciznę do strzał oraz lekarstwo przeciwbólowe i gojące rany. Najważniejszą cechą tego ludu jest ich zamiłowanie do muzyki i śpiewania. Najpopularniejszymi instrumentami są przede wszystkim: łuk muzyczny (rodzaj fletu), cytry, bębny i grzechotki. W lesie zakładają obozy i w tym celu wyrębują część lasu, ale często przenoszą się z miejsca na miejsce. Zajmują się zbieractwem i łowiectwem, tzn. zbierają grzyby, owoce oraz polują na zwierzęta. Przez większa część dnia środki do życia Pigmeje zdobywają razem: mąż, żona oraz towarzyszące im dzieci.  Dzieci uczą się jak radzić sobie w życiu dorosłym, budują huśtawki z pnączy i uczą się równowagi przy skakaniu z jednej gałęzi na drugą”.

 4. Zabawa naśladowcza- skakanie po drzewie. Dzieci przeskakują z jednej gałęzi na drugą, utrzymując przy tym równowagę. Gałęzie ułożone są na podłodze.
 5. Zabawa ruchowa tropienie zwierząt. Dzieci chodzą cicho po sali w lekkim skłonie na palcach, kucają od czasu do czasu, kiedy dostrzegają zwierzynę prostują się i naśladują strzelanie z łuku.
 6. Puzzle- ułożenie pociętego obrazka w całość przedstawiającego dom Pigmejów.
 7. Praca plastyczna- wykonanie instrumentów muzycznych z pojemników po jogurcie i pudelek z użyciem ryżu, fasoli lub kaszy.
 8. Malowanie farbami twarzy dzieci, zakładanie spódnic i opasek- naśladowanie tańca Pigmejów przy muzyce afrykańskiej z użyciem wykonanych przez dzieci instrumentów.