STRONA GŁÓWNA          SCENARIUSZE ZAJĘĆ          GALERIE Z ZAJĘĆ          WIDEO Z ZAJĘĆ          POWRÓT DO STRONY PRZEDSZKOLA
 
 

PROJEKT „ZIEMIA I SZTUKA- AFRYKA DLA NAJMŁODSZYCH”

 

V. ŻYCIE CODZIENNE

Scenariusz 13

Temat dnia: Stroje mieszkańców Afryki.

 

Cele ogólne:

-          zapoznanie dzieci z bogactwem oraz różnorodnością strojów noszonych przez mieszkańców różnych części Afryki.

-          kształtowanie, rozwijanie poczucia rytmu; sprawności manualnej; wzrokowo- ruchowej.

-          usprawnianie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

-          wie, co to jest strój.

-          potrafi dokonać opisu stroju kolegi/koleżanki z grupy.

-          wie, jak wygląda afrykański ubiór i co go charakteryzuje.

-          rozpoznaje na ilustracjach znanych mu mieszkańców Afryki: Tuarega, Masaja, Pigmeja.

-          umie tańczyć w rytmie muzyki afrykańskiej.

-          uczestniczy w zabawach samodzielnie lub w zespole.

-          gra na instrumencie, wystukując podany rytm.

-          ćwiczy swoją spostrzegawczość, koordynację wzrokowo- ruchową.

-          zna podstawowe kolory.

-          rozpoznaje podstawowe figury geometryczne.

-          potrafi zaśpiewać piosenkę „Dżungla” i zobrazować jej treść za pomocą ruchu.

-          umie wykonać pracę plastyczną przy użyciu dowolnej techniki.

 

Środki dydaktyczne:

ilustracje, zdjęcia przedstawiające stroje mieszkańców Afryki, płyta CD z muzyką afrykańską, ozdoby: korale, muszelki, bransolety itp, spódniczki z kolorowej bibuły, nakrycia głowy (chusty lub opaski), naszyjniki z makaronu, instrumenty wykonane    z pudełek po jogurcie (np. z ziarnami grochu, fasoli), kolorowe papiery samoprzylepne (żółte, czerwone, zielone, brązowe), maski z brystolu- do ozdobienia, figury geometryczne z papieru kolorowego, klej, kolorowanki z afrykańskimi strojami, kredki (ołówkowe/wodne), plastelina, gra memo: „Mieszkańcy Afryki”.

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie- rozmowa na temat stroju.

-          Co to jest strój?- swobodne wypowiedzi dzieci.

Informacja uzupełniająca nauczyciela: Strój- to ubiór, ubranie, które nosimy codziennie lub pewnych okolicznościach, np. na balu nasz strój jest barwny, bogaty w różne ozdoby, w święta lub na różnych uroczystościach staramy się wyglądać elegancko, ładnie. Wtedy zakładamy najładniejsze ubrania, jakie tylko mamy, aby zrobić na innych wrażenie.

-          „Jak się dziś ubrał mój kolega z grupy?”- próba opisu stroju codziennego.

Wybrane przez nauczyciela dziecko wychodzi na środek. Rówieśnicy starają się opisać ubiór kolegi/koleżanki z grupy.

  1. Prezentacja ilustracji, zdjęć przedstawiających stroje mieszkańców Afryki.

-          Przypomnienie wiadomości nt. typowego arabskiego stroju.

-          Opowiadanie nauczyciela: „Kilka zasad afrykańskiego ubioru”:

·         Im większy turban, tym wyższy status społeczny.

·         Kolory często nawiązują do barw narodowych lub plemiennych.

·         Dodatki- korale, kolczyki, zdobienia, pasy- to znak bogactwa.

·         Długie spodnie, to strój dla mężczyzn, krótkie dla chłopców.

·         Mamy noszą swoje małe dzieci w chustach na plecach.

·         Mąż kupuje żonie ubrania i biżuterię, więc im lepiej jest ubrana, tym lepiej to świadczy o jej mężu.

-          „Kim jest osoba na ilustracji?”- dzieci oglądają ilustracje afrykańskich strojów, ozdób, nakryć głowy; próbują odgadnąć:

·         Kim jest osoba na ilustracji? (dzieci w trakcie prezentacji rozpoznają mieszkańca pustyni- Tuarega, sawanny- Masaja, lasu tropikalnego: Pigmeja).

·         W jakich warunkach żyje: czy jest tam ciepło czy zimno?

·         Do czego mogą służyć poszczególne elementy stroju? (np. turban zakrywający usta Tuarega).

·         Z jakich materiałów wykonano stroje? Dlaczego są luźne i przewiewne, dlaczego zazwyczaj osłaniają głowę?

  1. Zaproponowanie dzieciom zabawy w „Przebieranki”.

-          Czy chcecie wyglądać tak, jak Afrykańczycy? Jeśli tak, to przebieramy się. Zapraszam. (przebranie dzieci w przygotowane wcześniej barwne stroje)

  1. Taniec przy muzyce afrykańskiej: „Jak prawdziwi Afrykanie...”- dzieci tańczą           w rytmie muzyki afrykańskiej, pokazując przy tym swoje barwne stroje.
  2. Zabawa ruchowo- naśladowcza: „Rytm mistrza ceremonii”.

-          Nauczyciel dzieli dzieci na cztery zespoły: ludzie słoneczni- kolor żółty, ludzie pustyni- kolor czerwony, ludzie lasu tropikalnego- kolor zielony, ludzie sawanny- kolor brązowy (karteczki w odpowiednich kolorach przyklejone na ubrania dzieci).

-          Dzieci siadają w kole ze swoimi instrumentami w dłoniach.

-          Informacja nauczyciela: Afrykańczycy kochają muzykę, tańce i śpiewy. Chętnie spędzają w ten sposób wolny czas. Ważną rolę podczas tańców            i muzykowania odgrywa mistrz ceremonii. Pokazuje on kroki i ruchy, które należy naśladować.

-          Nauczyciel zaprasza do środka koła pierwszego mistrza ceremonii, mówiąc: „Oto nasz mistrz ceremonii- Oskar”. Oskar dyryguje grą uczestników zabawy. Następnie wybiera nowego mistrza ceremonii- ale z innego zespołu.

      Zabawa ma na celu zaangażowanie jak największej liczby jej uczestników.

  1. Zdobienie afrykańskiej maski.

-          Prezentacja ilustracji afrykańskich masek. Zwrócenie uwagi na ich kształt, kolor, motywy zwierzęce.

-          Dzieci otrzymują maskę wykonaną z brystolu. Ozdabiają ją poprzez naklejanie gotowych elementów, np. figury geometryczne z papieru kolorowego.

-          Pokaz naszych masek- wspólne zdjęcie.

  1. Zabawa ruchowa ze śpiewem- piosenka: „Dżungla”.
  2. Różne stroje mieszkańców Afryki (kolorowanki)- wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką.
  3. Na zakończenie- gra memo: „Mieszkańcy Afryki”.

-          Nauczyciel rozkłada memo z ilustracjami mieszkańców Afryki. Dziecko odkrywa po dwa obrazki. Jeśli udało mu się znaleźć parę, zabiera ją i losuje dalej, jeśli nie- kolejne obrazki odkrywa następne dziecko.