STRONA GŁÓWNA          SCENARIUSZE ZAJĘĆ          GALERIE Z ZAJĘĆ          WIDEO Z ZAJĘĆ          POWRÓT DO STRONY PRZEDSZKOLA


PROJEKT „ZIEMIA I SZTUKA – AFRYKA DLA NAJMŁODSZYCH”

V.  ŻYCIE CODZIENNE

Scenariusz 14

Temat dnia: Na arabskim targu.


 

Cele ogólne:

·         zapoznanie z wyglądem targu arabskiego w północnej Afryce,

·         poznanie typowych produktów sprzedawanych na arabskim targu

w północnej Afryce,

·         poznanie życia i kultury Afrykańczyków na podstawie zabawy w targ.

 

Cele operacyjne:

·         rozumie znaczenie pojęć: targ, targowanie się,

·         wie, gdzie może odbywać się targ,

·         potrafi wymienić co można kupić na arabskim targu,

·         za pomocą dramy przedstawia sytuacje kupowania, sprzedawania, targowania,

 

Potrzebne środki i materiały:

 

Zdjęcia/rysunki z targu arabskiego – stoiska ze słodyczami, naczyniami glinianymi, przyprawami, warzywami, marynatami, ubraniami (np. chustami, tarbuszami, galabijami/dżalabami) dywanami; produkty pochodzące z arabskiego targu lub ich zdjęcia – gliniane dzbanki i talerze, dywan, chustka na głowę, tarbusz, galabija; owoce (np. daktyle,

brzoskwinie, melony, owoce kaktusa); warzywa (np. papryka, oliwki, pomidory, marchew, cebula); przyprawy (np. szafran, pikantna papryka, kardamon, kurkuma, mięta, kmin, kolendra); ozdoby (np. złota lub srebrna bransoletka); białe kartki papieru A-4; nagranie muzyki arabskiej lub odgłosów dochodzących z targu arabskiego.

W zajęciach można także wykorzystać materiał ilustracyjny scenariusza „Święto plonów w Maroko” i „Stroje mieszkańców Afryki” (strój Marokańczyka i Marokanki).

 

Realizacja:

 

1. Wprowadzenie.

Nauczyciel odtwarza arabską muzykę, przygotowuje jedną z fotografii/rysunków targu i zasłania ją małymi karteczkami, w taki sposób,

że odkryty zostaje tylko mały fragment. Zadaniem dzieci jest zgadnąć, jakie miejsce przedstawia fotografia.

 

2. Rozmowa na temat pokazanej fotografii /przykładowe pytania/:

– po czym można poznać, że to targ?

– skąd się wzięła nazwa targ?

– co można kupić na tym targu?

– gdzie może odbywać się ten targ?

– jak wyglądają osoby na tym targu?

 

3. Jak jest na arabskim targu?

Nauczyciel opowiada o targu pokazując lub wieszając kolejne zdjęcia, a w tle gra muzyka arabska. Prawdziwy arabski targ to ogromny labirynt uliczek ze sklepikami wypełnionymi po brzegi najróżniejszymi towarami. Tutaj kolory i zapachy mieszają się ze zdwojoną siłą. Obok arabskich fajek wodnych (zwanych nargila lub szisza), czuć zapach pachnących olejków, przypraw i orzeszków maczanych w miodzie.Taką ilość towarów, jak na arabskim targu, trudno byłoby znaleźć gdzie indziej. W uliczce z dywanami pysznią się kolorowe, małe i duże kobierce.

Stragany z biżuterią ociekają złotem, a bogactwo owoców zdumiewa – słodkie daktyle, dojrzałe banany, malutkie limonki aż proszą się, żeby ich spróbować. Na stoiskach z przyprawami curry, szafran i cynamon cieszą oko oraz drażnią nos. Nie brakuje marynat, ślinka leci na widok

dorodnych oliwek i ostrych papryczek. W powietrzu unosi się zapach kardamonu i kawy.

Przy sklepiku z chustami gromadzą się kobiety, aby móc dobrać odpowiednią chustkę, obok widać stoiska ze strojami dla mężczyzn. W

oczy rzucają się długie białe galabije z kapturami. Mężczyźni przymierzają tarbusze. Łasuchy nie przejdą obojętnie obok stoiska ze słodyczami,

chałwą, orzeszkami w miodzie, suszonymi owocami i bakławą. Każdy z handlujących tutaj Arabów ma swój sposób na zachęcenie do

obejrzenia właśnie jego sklepu. Zaczepianie na ulicy przez handlarza przechodzącego turysty jest czymś normalnym, a sposoby zachęcania do

odwiedzenia sklepu bardzo pomysłowe. Obowiązkowym elementem zakupów jest targowanie się. Sprzedawca zawsze poda nam cenę dużo wyższą i będzie lamentował, rwał włosy z głowy, krzyczał, oburzając się na cenę, jaką chce zapłacić kupujący za

jego towar. Ale jest to jedynie element kupowania, bez niego nie ma mowy o prawdziwych zakupach na arabskim targu. Sztuka targowania jest niemniej ważna niż cena uzyskana za towar. Dobry klient to taki, który potrafi się dobrze targować, a nie ten który od razu zapłaci zaproponowaną przez sprzedawcę wygórowaną cenę. Targ to nie tylko miejsce zakupów, można się tu napić słodkiej herbaty

podawanej w niewielkich filiżankach, zreperować rower, coś przyszyć. Na większych targach są także tkacze. Sprzedawcy częstują swoimi towarami przechodniów – przed zakupem można produkt skosztować (słodycze, małe owoce…). Na targ przychodzi się także w celach towarzyskich – porozmawiać z innymi, spotkać się, poplotkować.

 

4. Zapoznanie się z produktami – puzzle.

Wprowadzenie stanowi zapoznanie uczestników z produktami (warzywami i owocami), które uprawiane są w krajach Afryki Czarnej i najczęściej sprzedawane na targowiskach. Przykładowe warzywa: batat, maniok,

sorgo; owoce: arbuz, melon, ananas. Dzieci dzielą się na 4-5 mniejszych zespołów. Każdy zespół dostaje do ułożenia puzzle przedstawiające warzywa i owoce uprawiane w Afryce. Przed zajęciami należy przygotować obrazki, tnąc je na drobniejsze

części, by dzieci mogły ułożyć puzzle. Kiedy grupy skończą zadanie, naklejają otrzymane obrazki na kartki A4 i wieszają w widocznym miejscu.

Następnie nauczyciel podpisuje owoce i warzywa na obrazkach, po czym pyta dzieci, które z tych produktów można uprawiać lub kupić w Polsce. Na koniec informuje dzieci, które warzywa i rośliny są uprawiane przedewszystkim w Afryce, które pochodzą z tego kontynentu oraz jak

rozpowszechniły się na całym świecie.

 

5. Zabawa w afrykański targ:

a).      Przygotowanie stoisk na arabski targ

b).      Zaproszenie dzieci do zakupów i handlowania- każde dziecko bierze produkt, który sprzedaje na swoim stoisku i podchodzi do innego, żeby coś zakupić. Przed handlowaniem rozdajemy dzieciom woreczki z kapslami lub guzikami, które mogą pełnić rolę afrykańskich pieniędzy.
Warto przedstawić dzieciom zasadę, że każdemu zakupowi musi towarzyszyć targowanie się- zgodnie z powszechnie znanym i praktykowanym zwyczajem targowania się. Alternatywnie w zabawie można nie używać pieniędzy- na niektórych targach afrykańskich do dziś spotykany jest zwyczaj, zgodnie z którym sprzedający wymieniają się swoimi produktami: dokonuje się wymiany tego z czym przyszło się na targ bez używania pieniędzy przy jednoczesnych negocjacjach wartości wymienianych produktów.

c).      Odgrywanie scenki – zakupy na targu arabskim z uwzględnieniem

targowania się.


Na zakończenie nauczyciel pyta o wrażenia z pobytu na afrykańskim targu, czego dzieci dowiedziały się i czy coś było dla nich niezrozumiałe.

 

6. Zabawa Afrykańska sałatka warzywna.

Nauczyciel wiesza 5 rysunków produktów rolniczych z Afryki i podpisuje je nazwami (np. maniok, batat, sorgo, orzech ziemny, palma olejowa).

Następnie dzieci dzieli na mniejsze grupy: każde dziecko losuje nazwę warzywa na karteczce. Jeśli grę organizujemy dla młodszych dzieci na

karteczkach można umieścić małe rysunki produktów. Pierwsza runda: każdy mówi, co wylosował.

Druga runda: dzieci siadają na krzesłach ustawionych w kole, nauczyciel stoi z boku i wypowiada zdanie: „Wszystkie manioki zmieniają miejsce”. Każdy, kto wylosował maniok, zmienia miejsce. Nauczyciel wypowiada inne nazwy warzyw. W pewnym momencie wypowiada hasło „Sałatka warzywna” i wtedy wszystkie dzieci zmieniają miejsce. Hasło to można powtarzać kilkakrotnie. Zasada zmiany miejsc jest taka, że nie można usiąść na krześle, z którego się wstało i na krześle obok.

 

7. Zakończenie zajęć - picie herbaty, częstowanie smakołykami i swobodna wypowiedź będąca zakończeniem jednego z zdań:

„Gdybym był na arabskim targu to …”.

„Najbardziej chciałbym spróbować …”.

„Najchętniej kupiłbym …”.