STRONA GŁÓWNA          SCENARIUSZE ZAJĘĆ          GALERIE Z ZAJĘĆ          WIDEO Z ZAJĘĆ          POWRÓT DO STRONY PRZEDSZKOLA


 

PROJEKT  „ZIEMIA I SZTUKA – AFRYKA DLA NAJMŁODSZYCH”

 

II.  PUSTYNIA

Scenariusz 3

Temat dnia: Gorący piasek pustyni.

 

Cele ogólne:

- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa: Afryka, pustynia, Sahara, oaza, karawana,      piramidy,

- pozyskanie wiedzy na temat miejsca położenia pustyń na mapie fizycznej Afryki,

- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,

- ćwiczenia w rozpoznawaniu Afryki spośród innych kontynentów po kształcie.

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

- posługuje się słowami: Afryka, pustynia, Sahara, oaza, karawana,  piramidy,

- wie, dlaczego na pustyni występuje niewiele roślin,

- wie, jakie rośliny można spotkać na pustyni,(suchorosty, słonorośla, pustynne trawy,          róże jerychońskie, dzikie oliwki, oleandry, pistacje, akacje)

- wie, jak powstały pustynie,

- zna zwierzęta przystosowane do życia w warunkach pustynnych, (antylopa, adaks, lis  pustynny – fenek, jaszczurka, lagarto, skorpiony, skoczki pustynne, wielbłądy jednogarbne –dromadery)

 

Środki dydaktyczne:

makieta Afryki, płyty CD muzyką afrykańską, stroje i turbany, zagadki, wiersz B.Forma,,Na pustynię wyruszamy,,   klej, kredki, farby plakatowe i akwarelowe, podpisy, nagrania muzyczne.

 

Przebieg zajęć:

1.Wspomnienie o środkach lokomocji, czym się dostały dzieci na ląd afrykański. Zaroszenie dzieci do dalszej podróży, którą odbędą na wielbłądach (w Afryce zamiast koni środkiem transportu są wielbłądy)

 

2. Na mapie fizycznej Afryki odszukanie pustyni. Ustalenie, iż pustynia Sahara jest największą pustynią na świecie. Omówienie i przedstawienie wiadomości, zdjęć o pustyni.

(materiał dla nauczyciela, płyta CD Afryka dla najmłodszych)

Tacka demonstracyjna z piaskiem poczucie rękoma i nogami piasku.

 

3.Zaproszenie dzieci w podróż na pustynię Saharę w oparciu o zabawę ruchową pt.,,Karawana,,( emblematy z wielbłądami, podzielenie dzieci do kilku karawan w/g cech wielbłąda- ustawiając się jedno za drugim, głośne przeliczanie ile wielbłądów idzie w karawanie, zaproponowanie aby dzieci położyły ręce na ramionach poprzednika w tle muzyka z płyty CD)

 

 

4. Nauczycielka recytuje wiersz B.Forma ,,Na pustynię wyruszamy,, 

Po słowach karawana rusza w drogę dzieci wolno się poruszając starają się iść ,,noga za nogą,, Po okrzyku!! O rzeka!! Poleć aby nabrały wody dzieci udają, że czerpią wodę) Na kolejne hasło ,,karawana rusza w drogę,, dzieci ponownie tworzą karawany.

 

5.Przystanek oaza, omówienie wiadomości ,,Oaza,, (materiał dla nauczyciela, płyta CD Afryka dla najmłodszych)

  - oglądanie zdjęć różnych gatunków pustyń,

  - okrycie ciała i głowy,

  -  wspólne zdjęcie ,,Arabowie,,

Smakowanie daktyli, oliwek, kokosów,

Oglądanie zdjęć roślin i zwierząt występujących i żyjących na pustyni.

 

6. Ooo!!!! Zobaczcie co tam w oddali widać. Co to za budowle? Czy chcecie się dowiedzieć, co kryje się w piramidzie? Nie jest to jednak takie proste? Piramida otworzy się, tylko wtedy, gdy rozwiążemy tajemnicze zadanie ukryte w schowkach na jej ścianach. (materiał dla nauczyciela, płyta CD Afryka dla najmłodszych, Koperty z zadaniami , labirynt   do skarbu Faraona)

Na dużym kartonie w kształcie piramidy wspólnie rozwiązywanie labiryntu .

 

7. Praca plastyczna –techniką dowolną malowanie krajobrazu pustynnego.

 

9. Na zakończenie wspólne oglądanie prac i zorganizowanie wystawki prac dla rodziców.