STRONA GŁÓWNA          SCENARIUSZE ZAJĘĆ          GALERIE Z ZAJĘĆ          WIDEO Z ZAJĘĆ          POWRÓT DO STRONY PRZEDSZKOLA


PROJEKT „ZIEMIA I SZTUKA – AFRYKA DLA NAJMŁODSZYCH”

III. SAWANNA
Scenariusz 7
Temat dnia:
Safari- polowanie z aparatem fotograficznym.

 

Cele ogólne:

- Utrwalenie wiadomości na temat położenia sawanny na mapie Afryki

- Wzbogacanie słownictwa dzieci o nowe wyrazy (safari, sawanna)

- Nabywanie umiejętności kojarzenia zwierzęcia z jego środowiskiem

- Utrwalenie wiadomości na temat zwierząt mieszkających na sawannie

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

- wie gdzie jest położona sawanna i potrafi pokazać ją na mapie

- potrafi wymienić zwierzęta afrykańskie i podać ich charakterystyczne cechy

-potrafi wykonać album zwierząt

- rozróżnia głosy zwierząt zamieszkujących sawannę

Środki dydaktyczne:

Papierowe aparaty fotograficzne wcześniej wykonane na zajęciach lub jako praca do wykonania z rodzicami,  płyta CD, sylweta Masajki, sylwety zwierząt, papier A-4, farby plakatowe

 

Przebieg zajęcia

1. Przypomnienie wiadomości na temat położenia sawanny na mapie Afryki.

2. Podróż do Afryki samolotem.

Siadamy wygodnie w samolocie i zapinamy pasy bezpieczeństwa rękami  przed sobą wydając odgłos- czyk, czyk. Następnie dzieci pokazują gest włączania silnika i naśladują odgłos  wrr….., rozkładamy ramiona i przy dźwiękach lecącego samolotu odtwarzanych z płyty CD lecimy. Po wykonaniu jednego okrążenia lądujemy- pochylamy się lekko do przodu z jednoczesnym wyciągnięciem rąk przed siebie i wykonaniem przysiadu.

3.Powitanie z Masajką.

Jumbo!

Czy pamiętacie z jakiego plemienia pochodzę?......

Dzisiaj chcę Was zaprosić na sawannę na wielkie polowanie z aparatem  fotograficznym.  Jak taka wyprawa się nazywa pomoże Wam odgadnąć rebus.

4.Wyjaśnienie znaczenia słowa „safari”

5.Wielka wyprawa na safari.

6.Za chwilę wyruszymy na polowanie, ale takie podczas których nie robi się zwierzętom krzywdy i nie niszczy przyrody.

 - Aby wyprawa się udała, musimy zapakować do plecaka potrzebne rzeczy.         Wkładamy ubrania, buty, latarkę, garnek i kubeczek, ostry nóż i bardzo  Delikatnie aparat fotograficzny oraz trzy zapasowe filmy

- Zakładamy na plecy bardzo ciężki plecak i wyruszamy w drogę. Maszerujemy        ostrożnie  wąską ścieżką przez sawannę. Na ścieżce mieści się tylko jeden człowiek, więc trzeba iść gęsiego- jeden za drugim.

-Nagle wśród wysokich traw, zobaczyliście stado lwów. Robią bardzo groźne miny. Zróbcie im zdjęcie waszymi aparatami fotograficznymi. Pstryk! I gotowe. Teraz pomachajcie im na pożegnanie.

-Ojej! Na drodze przed Wami leży zwalony olbrzymi baobab. Nie możecie go przeskoczyć ani obejść. Musicie je przesunąć. Żeby to się udało, trzeba , aby wszyscy je pchali razem ze wszystkich sił. No, udało się.

- Należy się wam odpoczynek. Udepczcie nogami trawę i połóżcie się. Popatrzcie w górę, jak mocno świeci słońce, aż trzeba oczy zasłaniać. Ocieramy pot z czoła. Możecie się teraz napić.

- No, dosyć tego leniuchowania! Przeciągnijcie się, zróbcie kilka skłonów i przysiadów dla rozruszania kości, bo za chwilę wsiądziecie do jeepów i pojedziecie w dalszą drogę. Zaraz, zaraz zapomnieliście o waszych plecakach! Trzeba je założyć na plecy!.

- Każdy jeep może pomieścić tylko dwie osoby, dlatego dobierzcie się parami.  Jedziemy ostrożnie, bo droga jest nierówna i trzeba uważać żeby nie uszkodzić auta. Mijamy ogromne żyrafy, popatrzcie jak zjadają liście. Robimy im zdjęcie , będzie wspaniałe do naszego albumu.

- Dojechaliśmy na miejsce i możemy wysiąść. Popatrzcie przed nami olbrzymie stado słoni. Machają długimi trąbami,  zróbmy im zdjęcie. Na pożegnanie im pomachamy .

- I znów ruszamy w dalszą drogę . Musimy iść ostrożnie bo tu mogą być węże. Idziemy bacznie się rozglądając.

- Posłuchajcie jak tu cicho. Podczołgajcie się cichutko między rosnącymi trawami, rozchylcie je. Przyjrzyjcie się zebrom jak pięknie wyglądają i uważnie rozglądają się dookoła czy nie grozi im jakieś niebezpieczeństwo. Cichutko zróbcie im zdjęcie. Udało się, ale zebry się przestraszyły i uciekły.

- Teraz jeszcze musimy zejść góry do lądowiska helikoptera, o tam pod ścianą.

- Uwaga leci helikopter i wywołuje silne podmuchy- trzeba się schylić żeby do niego wejść. Czy wszyscy są już na pokładzie ? A więc odlatujemy. Trzymajmy się razem mocno, żeby nikt nie wypadł.

- No, już jesteście w domu z zapasem zdjęć do albumu. Opowiecie mi,  jak było?

7. Quiz geograficzny

- Czy żyrafa ma rogi?

- Do czego jest potrzebna słoniowi trąba?

- Czy na sawannie są cztery pory roku?

- Po czym rozpoznać słonia afrykańskiego?

- Czy struś potrafi latać?

- Jak nazywa się dziecko lwa?

- Do jakich zwierząt należały słyszane głosy?

8. Wykonanie albumu  zwierząt z wyprawy na safari.

Dzieci kolorują kontury zwierząt, które spotkały na sawannie. Rysunki spinamy zszywaczem tworząc album.