STRONA GŁÓWNA          SCENARIUSZE ZAJĘĆ          GALERIE Z ZAJĘĆ          WIDEO Z ZAJĘĆ          POWRÓT DO STRONY PRZEDSZKOLA


PROJEKT „ZIEMIA I SZTUKA – AFRYKA DLA NAJMŁODSZYCH”

IV. LAS TROPIKALNY

Scenariusz 8

Temat dnia: Wyprawa do lasu tropikalnego

 

Cele ogólne:

•          poznanie charakterystycznych cech lasu tropikalnego;

•          zapoznanie z warunkami klimatycznymi oraz ich wpływem na szatę roślinną;

•          określenie budowy drzew;

•          rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej;

•          wzbogacenie zasobu słownictwa związanego z wyglądem środowiska egzotycznego;

•          rozwijanie komunikacji pozawerbalnej.

 

Cele szczegółowe:

•          potrafi opisać budowę lasu tropikalnego – piętrowość roślinności;

•          wie, jakie rośliny można spotkać w lesie tropikalnym (drzewa giganty, epifity, paprocie, hebanowce, mahoniowce, palmy, ananasowate, bananowce, liany, storczyki);

•          określa budowę drzewa;

•          potrafi złożyć obrazek z kilku części;

•          przedstawia za pomocą różnych środków plastycznych krajobraz lasu tropikalnego.

 

Środki dydaktyczne:

makieta lasu tropikalnego, koce, zdjęcia, ilustracje, owoce egzotyczne, zagadki, farby, plastelina, bibuła, płótno, kredki pastelowe

 

Przebieg zajęć:

1.         Zaproszenie dzieci do dalszej podróży po Afryce; przypomnienie, że do tej pory zwiedziliśmy pustynię i sawannę, a teraz udamy się do lasu tropikalnego.

2.         Zabawa ruchowa „Tratwy” – rozkładamy na podłodze koce, dzieci podzielone na kilkuosobowe grupy siadają na kocach. W trakcie trwania muzyki dzieci naśladują ruchy wiosłowania, gdy muzyka milknie schodzą z tratwy na brzeg i spacerują wokół lądu.

3.         Zwiedzanie lasu – zabawa pantomimiczna do opowiadania nauczycielki: „Dotarliśmy do lasu tropikalnego w Afryce, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie (wysokie unoszenie kolan), a potem po gorącym piasku (lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki. Czas ruszać w drogę, przedzieramy się przez las (ruchy rękoma na boki). Chodźmy cicho by nikogo nie spłoszyć (idziemy na palcach). Ciiiii! (dajemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! to małpka! Pomałpujmy tak jak ona (dzieci drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze). Dość zabawy, chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa (naśladujemy schodzenie z drzewa). Ruszamy dalej w drogę. Musimy się przedrzeć przez gęstwinę drzew i liści. Czy jesteście ciekawi co to za drzewa?...”.

4.         Omówienie wiadomości n/t lasu tropikalnego (materiał dla nauczyciela, zdjęcia, ilustracje, albumy, pomoc Montessori – budowa drzewa):

- wyjaśnienie pojęcia las tropikalny

- opisanie poszczególnych pięter roślinności z uwzględnieniem budowy drzewa

- oglądanie charakterystycznych roślin – puchowiec pięciopręcikowy, liany, epifity, paprocie, storczyki, glony, grzyby, hebanowce, mahoniowce, palmy, mchy, porosty, kaktusowate, ananasowate, figowce, krzewinki, skiofity, filodendrony, wanilia

- omówienie warunków klimatycznych; zwrócenie uwagi na obfite opady deszczu, silne nasłonecznienie oraz brak pór roku

- smakowanie bananów i ananasów

5. Puzzle – układanie obrazków przedstawiających rośliny lasu tropikalnego z pociętych kawałków.

6. Praca plastyczna – wykonanie lasu tropikalnego dowolną techniką.

7. Rozwiązywanie zagadek utrwalających wiadomości n/t lasu tropikalnego.