STRONA GŁÓWNA          SCENARIUSZE ZAJĘĆ          GALERIE Z ZAJĘĆ          WIDEO Z ZAJĘĆ          POWRÓT DO STRONY PRZEDSZKOLA


PROJEKT „ZIEMIA I SZTUKA – AFRYKA DLA NAJMŁODSZYCH”

IV. LAS TROPIKALNY
Scenariusz 9
Temat dnia:
Zwierzęta lasów tropikalnych


 

Cele ogólne:

- rozwijanie aktywności i wyobraźni twórczej dziecka

- pobudzenie do pracy obu półkul mózgowych prawej i lewej

- rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowej

- utrwalenie wiadomości o zwierzętach Afryki

 

Cele operacyjne:

- wie gdzie leżą lasy tropikalne Afryki

- posługuje się słowami: Afryka, sawanna, las tropikalny

- umie naśladować zwierzęta za pomocą ruchu

- zna zwierzęta mieszkające w lasach tropikalnych

 

 Środki  dydaktyczne:

makieta lasu tropikalnego Afryki ,opowiadanie „W Afrykańskim lesie”, płyta CD Klanza „ Tańce integracyjne”, kubki jednorazowe i słomki plastikowe

obrazki i maskotki zwierząt lasów tropikalnych , farby, nożyczki, klej, bibuła, papier kolorowy , plastelina.

 

 Przebieg  zajęć:

 1.Zabawa muzyczna w oparciu o pedagogikę Klanza – lecimy samolotem do lasów tropikalnych w Afryce.(płyta CD „Tańce integracyjne” Klanza). Podejście do makiety lasu tropikalnego w klasie

   

2.Przypomnienie wiadomości o lesie tropikalnym z poprzedniego zajęcia

  - jak wygląda las tropikalny?

  - jakie tam panują pory roku?

  - jaka roślinność występuje w takim lesie?

 Jak myślicie co jeszcze oprócz roślin mieszka w takim  lesie. Nauczycielka przedstawia zagadkę zwierzątka mieszkającego w lesie, gdy dzieci odgadną pokazuje jego zdjęcie lub ilustracje, wspólnie opisują jego wygląd i słuchają kilka zdań na jego temat.

 

3.Opowieść ruchowa „W Afrykańskim lesie”

-każdy uczestnik otrzymuje obrazek  do zawieszenia na szyi :krokodyla, słonia, małpy, papugi ,tygrys .N czyta tekst a zwierzęta reagują ruchem ,gdy usłyszą swoją nazwę :krokodyle robią paszczę z rąk i nią kłapią

papugi – poruszają  skrzydłami, słonie machają trąbami ,małpy drapią się po głowie , tygrys obie ręce naśladują otwieranie paszczy

 

     Pewnego dnia w tropikalnym lesie zebrały się zwierzęta były to: krokodyle, słonie, papugi i małpy tylko tygrys nie dotarł, a był przewodniczącym. Krokodyle niecierpliwiły się, małpy nerwowo skakały, słonie głośno trąbiły, papugi wrzeszczały. Wreszcie pojawił się tygrys, rozpoczęto naradę. Tygrys zaryczał : w naszym lesie pojawił się człowiek, niestety szkodzi nam niszczy las! Tak, tak powiedziały małpy mamy coraz mniej drzew do skakania, my też nie mamy gdzie przysiąść odrzekły papugi. Dobrze że zostawili nasze wody w spokoju powiedział słoń. O wodzie to my możemy coś powiedzieć dodały krokodyle. I tak trwała rozmowa. Tygrys zaryczał, radźmy więc co robić

Trzeba podjąć jakieś działania, wszyscy po kolei przedstawili swoje pomysły   

Krokodyle poradziły aby zniszczyć most po którym człowiek dostaje się do lasu, Słonie rzekły aby, zatarasować drogę łodygami. Papugi  aby wyjść naprzeciw i wyrazić głośną wrzawą swoje niezadowolenie. Małpy, aby skakać wokół człowieka i go wystraszyć. Potem odbyło się głosowanie. Tygrys ogłosił werdykt- wybrano rozwiązanie papug .Tygrys był bardzo dumny ze swoich zwierząt

 

4.Zabawa „Wąż”- dzieci naśladują syczenie węża ,pokazują jak pełznie –rysując w powietrzu „leniwą ósemkę” prawą ,lewą i obiema rękami (zaczynają rysować od środka w lewą stronę leżącą ósemkę)

 

5.Zabawa „Słoń pije wodę”- dzieci pija wodę przez słomkę plastikową –powolne picie, burzenie wody

 

6.Wklejanie w puste miejsca na obrazku lasu tropikalnego –konturów zwierząt

 

7.Zabawa dydaktyczna „Zwierzątka lasu tropikalnego”- N rozkłada na dywanie pluszowe maskotki( zwierzątka), wybiera kolejno dziecko, aby wybrało sobie jakieś zwierzątko i przedstawia się np. „Jestem Marysia małpka” – pozostałe dzieci mówią jaka jest Marysia małpka (przedstawiają tylko cechy pozytywne)

 

8.Ćwiczenia przy muzyce relaksacyjnej :dzieci leżą na dywanie noga założona na nogę, ręce skrzyżowane z palcami pod pachą, oczy zamknięte

 

 9. Aktywność słowna „Co by powiedziała papuga gdyby umiała mówić”

 ( z różnymi zwierzętami)

 

10.Zabawa ruchowa „Zwierzęta w lesie”- gdy nauczycielka powie nazwę jakiegoś zwierzątka dzieci naśladują i wykonują jego ruchy

np. papugi i tukany- machają rękoma i biegają

      krokodyle- robią paszcze z rąk i kłapią

      słonie – idą ciężko i machają trąbą (robią leniwe ósemki)

     węże- pełzają i syczą

 

 11. Praca plastyczna – wykonanie techniką dowolną wybranego zwierzątka żyjącego w lesie tropikalnym

 
12.Na zakończenie wspólne oglądanie prac i zorganizowanie wystawki prac dla rodziców